Τετάρτη, 21 Οκτωβρίου 2015

Διαπαιδαγώγηση Μαχητικών Τεχνών

Άρθρο του εκπαιδευτή Ευάγγελου Ζορμπά, πληροφορίες www.jkd.gr

Μοντέλα Εκμάθησης Μαχητικών Τεχνών
Η διαδικασία εκμάθησης για κάθε άνθρωπο είναι διαφορετική! Είναι τεράστιο σφάλμα ο τρόπος διδασκαλίας να είναι κοινός και αποπροσωποποιημένος, δυστυχώς οι μαχητικές τέχνες έχουν εμπορευματοποιηθεί και μαζικοποιηθεί και οι ατομικές ιδιαιτερότητες δεν λαμβάνονται υπόψη! Η σωστή εκμάθηση μαχητικών τεχνών μπορεί να γίνει μόνο μέσα από ολιγάριθμα ομαδικά τμήματα ή μέσω ιδιαιτέρων μαθημάτων!

Ο κάθε άνθρωπος μπορεί να μάθει με κάποιον από τους 7 βασικούς τρόπους εκμάθησης:

Visual (Spatial) Ο ασκούμενος μαθαίνει φωτογραφικά και μιμητικά. Υπεύθυνα για αυτήν την λειτουργία για αυτόν τον τύπο ανθρώπου είναι ο ινιακός λοβός και ο βρεγματικός λοβός του εγκεφάλου.

Aural (Auditory - Musical) Ο ασκούμενος μαθαίνει μέσω της ακοής και των ακουστικών ρυθμών. Υπεύθυνο για αυτήν την λειτουργία για αυτόν τον τύπο ανθρώπου είναι ο δεξιός κροταφικός λοβός του εγκεφάλου.

Verbal (Linguistic) Ο ασκούμενος μαθαίνει μέσω του έναρθρου λόγου και του γραπτού λόγου. Υπεύθυνα για αυτήν την λειτουργία για αυτόν τον τύπο ανθρώπου είναι ο μετωπιαίος λοβός και ο κροταφικός λοβός του εγκεφάλου.

Physical (Kinesthetic) Ο ασκούμενος μαθαίνει μέσω της χρήσης του σώματός του, των χεριών του και της αίσθησης της αφής. Υπεύθυνα για αυτήν την λειτουργία για αυτόν τον τύπο ανθρώπου είναι η παραγκεφαλίδα και ο φλοιός πίσω από τον μετωπιαίο λοβό του εγκεφάλου.

Logical (Mathematic) Ο ασκούμενος μαθαίνει μέσω του συλλογισμού και της αιτιολόγησης. Υπεύθυνο για αυτήν την λειτουργία για αυτόν τον τύπο ανθρώπου είναι ο αριστερός βρεγματικός λοβός του εγκεφάλου.

Social (Interpersonal) Ο ασκούμενος μαθαίνει μέσω ομαδικής συναναστροφής. Υπεύθυνα για αυτήν την λειτουργία για αυτόν τον τύπο ανθρώπου είναι ο μετωπιαίος λοβός, ο κροταφικός λοβός και το μεταιχμιακό σύστημα του εγκεφάλου.

Solitary (Intrapersonal) Ο ασκούμενος μαθαίνει μέσω ιδιαιτέρων μαθημάτων, προσωπικής μελέτης και εξάσκησης. Υπεύθυνα για αυτήν την λειτουργία για αυτόν τον τύπο ανθρώπου είναι ο μετωπιαίος λοβός, ο βρεγματικός λοβός και το μεταιχμιακό σύστημα του εγκεφάλου.

Εκτός από τους 7 βασικούς τρόπους εκμάθησης υπάρχουν επιπλέον και οι εξής 4 τρόποι εκμάθησης:

Stress Learner Ο ασκούμενος μαθαίνει βιωματικά μέσω στρεσογόνων ερεθισμάτων και έντονων καταστάσεων.

Ease Learner Ο ασκούμενος μαθαίνει ότι του είναι ευχάριστο ως εμπειρία και χαλαρωτικό.

Trust Learner Ο ασκούμενος μαθαίνει ότι θεωρεί ότι μπορεί να εμπιστευτεί.

Teach Learner Ο ασκούμενος μαθαίνει μέσω της αναμετάδοσης της πληροφορίας και γνώσης σε άλλους ανθρώπους.

Διαδικασία Εκμάθησης Μαχητικών Τεχνών 
Έχετε ποτέ αναρωτηθεί πόσοι έχουν ασχοληθεί με μαχητικές τέχνες περιστασιακά ή συστηματικά; Επίσης έχετε ποτέ αναρωτηθεί ποιό είναι το επίπεδό τους; Οι στατιστικές είναι απογοητευτικές... Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν βραχυπρόθεσμη ενασχόληση, μία μερίδα ανθρώπων έχει μακροπρόθεσμη ενασχόληση με μέτριο επίπεδο, και μία εξαιρετικά μικρή μερίδα ανθρώπων έχει μακροπρόθεσμη ενασχόληση με υψηλό επίπεδο... Γιατί συμβαίνει αυτό;

Η σωστή και αποδοτική εκμάθηση μαχητικών τεχνών απαιτεί την υλοποίηση και την συνειδητοποιήση των 5 αλληλένδετων σταδίων μαθησιακής διαδικασίας:

1. Learn Εκμάθηση και απομνημόνευση νέων πληροφοριών (προπονησιολογικής φύσεως ή μαχητικής τεχνοτροπίας).

2. Practice Εξάσκηση στις νέες πληροφορίες, εξοικείωση του μυοσκελετικού συστήματος και ανάπτυξη νέων νευρικών συνάψεων στο νευρικό σύστημα.

3. Master Κατοχή και διατήρηση της γνώσης, παράλληλη απόκτηση σφαιρικής γνώσης και εξειδικευμένης γνώσης.

4. Functionalize Λειτουργικοποίηση και αξιοποίηση των αποκτηθέντων γνώσεων.

5. Maintain Διατήρηση και συντήρηση των γνώσεων.

Οι περισσότεροι άνθρωποι συγχέουν στο μυαλό τους τα γυμναστήρια με τις σχολές πολεμικών τεχνών. Στο γυμναστήριο δεν υπάρχει τριβή του μυαλού... Όταν ο νέος ασκούμενος σε μία μαχητική τέχνη συνειδητοποιήσει ότι η εκμάθηση μαχητικών τεχνών απαιτεί το να γίνει πάλι μαθητής και να χρησιμοποιήσει το μυαλό του, συνήθως τα παρατάει, έχοντας αρνητικά βιώματα ως μαθητής στο σχολείο. Αυτός που θα συνεχίσει το πρώτο στάδιο της εκμάθησης θα δοκιμαστεί εάν είναι πειθαρχημένος να συνεχίσει με την απαιτούμενη μακροχρόνια διαδικασία της εξάσκησης στο δεύτερο στάδιο... Αυτός ο οποίος θα συνεχίσει με επιφανειακή ενασχόληση δεν θα μπορέσει να φτάσει στο τρίτο στάδιο της κατοχής της γνώσης... Αυτός που θα συνεχίσει επιτυχημένα μετά στο τέταρτο στάδιο της λειτουργικοποίησης θα πρέπει να λάβει πρωτοβουλίες σε προσωπικό επίπεδο πειραματισμού, δοκιμασίας και ανάλυσης για να πετύχει εργονομία, εξατομίκευση και υψηλή αξιομαχητικότητα! Αυτός ο οποίος φτάνει στο πέμπτο στάδιο πλέον βλέπει τις μαχητικές τέχνες πραγματικά ως τρόπο ζωής που θα τον συνοδεύσουν εφ' όρου ζωής... 


Η Ακαδημία Μαχητικής Τεχνολογίας Jeet Kune Do βρίσκεται στην Αθήνα, στην διεύθυνση: Δήλου 9, (κάθετα στην Φορμίωνος, σύνορα Βύρωνα-Καισαριανής).  

Εύκολη πρόσβαση από το κέντρο της Αθήνας με το λεωφορείο 732 (Αγ. Φανούριος - Ακαδημία - Ζωοδ. Πηγή) (στάση 9η Φορμίωνος).

Επίσης πρόσβαση με την τοπική Δημοτική Συγκοινωνία του Δήμου Βύρωνα με το λεωφορείο 10 (Καρέας - Ντάνκαν) και το λεωφορείο 20 (Κουταλάς - Αγ. Λάζαρος) (στάση Φωκαίας). 

Για οδηγίες πως να έρθετε μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τον Google Χάρτη της Ακαδημίας.

Επίσημη ιστοσελίδα της Ακαδημίας: http://www.jkd.gr
Πληροφορίες για ιδιαίτερα μαθήματα: http://www.jkd.gr/privatelessons.html

Το παρόν άρθρο αποτελεί αντικείμενο πνευματικής ιδιοκτησίας και διέπεται από τις εθνικές και διεθνείς διατάξεις περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας. Συνεπώς, απαγορεύεται ρητά η αναδημοσίευση, αντιγραφή, μετάφραση και τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά χωρίς τη ρητή προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του αρθρογράφου!

Τρίτη, 13 Οκτωβρίου 2015

Panantukan - Φιλιππινέζικη Πυγμαχία

Άρθρο του εκπαιδευτή Ευάγγελου Ζορμπά, πληροφορίες www.jkd.gr
Το Panantukan ανήκει στην ύλη του 7ου υποσυστήματος εκπαίδευσης στην Φιλιππινέζικη πολεμική τέχνη Kali. To 7ο υποσύστημα ονομάζεται Pangamut και περιλαμβάνει άοπλη εκπαίδευση σε πυγμαχία, λακτίσματα, χρησιμοποίηση αγκώνων και γονάτων, νευρικές καταστροφές, trapping σε όλο το σώμα, πάλη, κλειδώματα, χτυπήματα με τους πήχεις, με το κεφάλι κτλ. 

Πιο συγκεκριμένα το 7ο υποσύστημα περιλαμβάνει τα εξής στοιχεία:
Panantukan (Φιλιππινέζικη πυγμαχία), 
Pananjakman και Sikaran (Λακτίσματα), 
Dumog και Buno (Πάλη και λαβές), 
Ankab-Pagkusi και Kina Mutai (Δαγκώματα, τσιμπήματα και γδαρσίματα), 
Higot-Hubud-Lubud (Ασκήσεις ευαισθησίας και ελέγχου trapping).

Το Panantukan που είναι γνωστό και ως Suntukan, δίνει έμφαση στην απόκτηση πυγμαχικών δεξιοτήτων (Attributes) και ανάπτυξη ικανότητας υλοποίησης των τεχνικών σε πραγματικές συνθήκες μάχης δρόμου (Street Fighting). Αυτό επιτυγχάνεται προοδευτικά μέσω προπονητικών γυμνασμάτων (Drills) που ονομάζονται Corto Kadena, τα οποία δίνουν έμφαση στην βελτίωση των αντανακλαστικών, στην ροή από τεχνική σε τεχνική, με ταχύτατο ρυθμό επίθεσης, με χρήση πυγμαχικών συνδυασμών, χτυπημάτων με παλάμες, χτυπημάτων με αγκώνες και τεχνικές νευρικών καταστροφών. Με στόχους τα μάτια, τον λαιμό, το ηλιακό πλέγμα, τα γεννητικά, την ουροδόχο κύστη, τα νεφρά και διάφορα πλήγματα σε νευρικούς στόχους και μαλακούς ιστούς...

Αν μπορούσαμε να περιγράψουμε το Panantukan με λίγα λόγια, ο ορισμός θα ήταν ότι το Panantukan περιλαμβάνει όλη την ύλη της κλασσικής Δυτικής Πυγμαχίας συν όλα τα χτυπήματα που απαγορεύονται στην πυγμαχία... Εξού και η ονομασία Dirty Boxing που έχει δωθεί στο Panantukan...

Μία σημαντική διαφορά σε σχέση με την Δυτική Πυγμαχία, είναι ότι το Panantukan προέρχεται από την οπλοτεχνία του Kali και είναι σαν να πυγμαχεί κάποιος με μαχαίρια (Kali Blade), έτσι ο ασκούμενος στο Panantukan θέλει να διατηρήσει στο ελάχιστο την επαφή με τον αντίπαλο, η συμπλοκή να τερματιστεί στον μικρότερο δυνατό χρόνο και ο αντίπαλος να εξουδετερωθεί ουσιαστικά. Μην ξεχνάμε ότι η πυγμαχία είναι άθλημα και πιο συγκεκριμένα άθλημα με στρατηγική αντεπίθεσης, αποδοχής χτυπημάτων από τον αντίπαλο και ανταλλαγών χτυπημάτων με τον αντίπαλο, στο Panantukan τέτοιου είδους στρατηγική θεωρείται αυτοκτονική σε πραγματική συμπλοκή μάχης δρόμου...

Επίσης σε αντίθεση με την πυγμαχία ο ασκούμενος στο Panantukan δεν αντιμετωπίζει τον αντίπαλο ευθύγραμμα πρόσωπο με πρόσωπο, αλλά μέσω κινησιολογίας (Footwork) προσπαθεί να βρίσκεται συνεχώς σε θέση υπεροχής, πλάγια ή από πίσω από τον αντίπαλο...

Πολλά από τα προπονητικά γυμνάσματα του Panantukan διδάσκουν και την θεωρία του Trapping η οποία συσχετίζεται με τον στιγμιαίο μερικό έλεγχο και χαλιναγώγηση των μελών του αντιπάλου, ώστε ο αντίπαλος να βρεθεί σε μειονεκτική θέση, αποδομημένος και δεσμευμένος, ώστε οι επιθέσεις να είναι αποδοτικές!

Χαρακτηριστική στρατηγική του Panantukan αποτελούν οι καταστροφές των μελών του αντιπάλου (Limb Destructions). Κατά την διάρκεια εξέλιξης των χτυπημάτων του αντιπάλου (Half-Beats) εκτελούνται χτυπήματα που προκαλούν νευρική παράλυση και αποδυνάμωση στα μέλη του αντιπάλου, για παράδειγμα χτύπημα με την πυγμή στον δικέφαλο του χεριού του αντιπάλου ή χτύπημα με την αιχμή του αγκώνα πάνω στα δάκτυλα και κόμπους της πυγμής του αντιπάλου!


Η Ακαδημία Μαχητικής Τεχνολογίας Jeet Kune Do βρίσκεται στην Αθήνα, στην διεύθυνση: Δήλου 9, (κάθετα στην Φορμίωνος, σύνορα Βύρωνα-Καισαριανής).  

Εύκολη πρόσβαση από το κέντρο της Αθήνας με το λεωφορείο 732 (Αγ. Φανούριος - Ακαδημία - Ζωοδ. Πηγή) (στάση 9η Φορμίωνος).

Επίσης πρόσβαση με την τοπική Δημοτική Συγκοινωνία του Δήμου Βύρωνα με το λεωφορείο 10 (Καρέας - Ντάνκαν) και το λεωφορείο 20 (Κουταλάς - Αγ. Λάζαρος) (στάση Φωκαίας). 

Για οδηγίες πως να έρθετε μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τον Google Χάρτη της Ακαδημίας.

Επίσημη ιστοσελίδα της Ακαδημίας: http://www.jkd.gr
Πληροφορίες για ιδιαίτερα μαθήματα: http://www.jkd.gr/privatelessons.html

Το παρόν άρθρο αποτελεί αντικείμενο πνευματικής ιδιοκτησίας και διέπεται από τις εθνικές και διεθνείς διατάξεις περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας. Συνεπώς, απαγορεύεται ρητά η αναδημοσίευση, αντιγραφή, μετάφραση και τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά χωρίς τη ρητή προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του αρθρογράφου!

Παρασκευή, 2 Οκτωβρίου 2015

Σύνδρομο Μάχης - Φυγής - Παγώματος

Άρθρο του εκπαιδευτή Ευάγγελου Ζορμπά, πληροφορίες www.jkd.gr
Ο φόβος (Fear) είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα που προστατεύει την επιβίωσή μας. Φανταστείτε σε ένα δρόμο να περνάτε απέναντι και ένα αυτοκίνητο που έχει παραβιάσει το κόκκινο να έρχεται καταπάνω σας. Αν δε φοβόσασταν και δεν τρέχατε γρήγορα στην άκρη του δρόμου θα σας χτυπούσε. Επειδή φοβάστε, τρέχετε στην άκρη του δρόμου. Ο φόβος λοιπόν είναι ένα συναίσθημα που προστατεύει την επιβίωση μας. Είναι ριζωμένος σε μια περιοχή του εγκεφάλου που ονομάζεται Αμυγδαλή (Reptilian Mind) και η οποία ενεργοποιείται όταν αντιλαμβανόμαστε κάτι αντικειμενικά επικίνδυνο για την επιβίωσή μας. Τότε η αμυγδαλή ενεργοποιείται και θέτει σε λειτουργία το σύστημα μάχης ή φυγής του οργανισμού (Fight, Flight or Freeze Syndrome) προκειμένου να ξεφύγει από τον κίνδυνο και το άτομο να επιβιώσει. Διότι όταν απειλείται η ζωή τότε τρεις λύσεις υπάρχουν :

α) Να παλέψει κανείς για να σωθεί δίνοντας μάχη (Fight) (πχ. με ένα ληστή που έρχεται να σε κλέψει και απειλεί τη ζωή σου).

β) Να τρέξεις να σωθείς δηλαδή να επιλέξεις τη φυγή (Flight) από το ερέθισμα που απειλεί τη ζωή σου.

γ) Μια τρίτη αντίδραση στο φόβο είναι το πάγωμα (Freeze) όπου το άτομο ακινητοποιείται και λιποθυμά χάνοντας τις αισθήσεις του.

Ο φόβος (Fear) είναι μια αντίδραση απέναντι σε ένα ερέθισμα αντικειμενικά απειλητικό για τη ζωή. Οι φοβίες (Phobia), από την άλλη, είναι αντιδράσεις παθολογικού φόβου απέναντι σε ερεθίσματα που δεν είναι αντικειμενικά επικίνδυνα. Έχουν όμως συνδεθεί με αντίδραση φόβου στο άτομο. (πχ. υψοφοβία, αγοραφοβία, φοβίες για τον τραυματισμό, φοβία για την θέα του αίματος. κτλ.).

Το σύνδρομο μάχης ή φυγής του οργανισμού (Fight, Flight or Freeze Syndrome) είναι μια ψυχολογική αντίδραση προερχόμενη απο τις ανάγκες επιβίωσης των πρωτόγονων ανθρώπων, οι οποίοι ζούσαν καθημερινά με τον κίνδυνο και το άγχος της επιβίωσης.

Το συγκεκριμμένο σύνδρομο αναφέρεται σε μια ψυχολογική αντίδραση που λαμβάνει χώρα στη παρουσία ενός πράγματος ή συμβάντος που είναι τρομακτικό, είτε διανοητικά ή σωματικά. Το σύνδρομο περιγράφτηκε για πρώτη φορά το 1920 από τον Αμερικανό φυσιολόγο Walter Cannon. Ο Cannon συνειδητοποίησε ότι μια αλυσίδα αντιδράσεων συμβαίνουν γρήγορα στο εσωτερικό του σώματος και κινητοποιούνται συγκεκριμένοι πόροι με αποστολή την αντιμετώπιση των απειλητικών συνθηκών.

Όταν είμαστε αγχωμένοι νιώθουμε φόβο και ένταση, κάνουμε ανήσυχες σκέψεις και πιθανόν να έχουμε και σωματικά συμπτώματα: ταχυπαλμία, σφίξιμο στο στήθος, πονοκέφαλο, ναυτία, γρήγορη αναπνοή κ.α. Τα σωματικά συμπτώματα αυτά προκαλούνται από τον ακόλουθο μηχανισμό: ο εγκέφαλος μας διαρκώς εκτιμά εάν μία κατάσταση είναι ασφαλής ή όχι. Εάν λοιπόν ερμηνεύσουμε μία κατάσταση ως απειλητική, δημιουργούνται τρείς επιλογές: η φυγή, η μάχη ή το πάγωμα. Όταν λοιπόν ο εγκέφαλος μας αποφασίζει να δραστηριοποιηθεί απέναντι στην απειλή, είτε με τη μάχη είτε με τη φυγή, το συμπαθητικό νευρικό σύστημα (Sympathetic Nervous System) δημιουργεί αλλαγές στη φυσιολογία μας προκειμένου να υποστηρίξει αυτή την υπερδιέγερση στην οποία βρισκόμαστε (όπως για παράδειγμα ρηχή ή γρήγορη αναπνοή ή ταχυπαλμία).
Στην απόκριση σε οξύ στρες, το συμπαθητικό νευρικό σύστημα του σώματος ενεργοποιείται λόγω της ξαφνικής απελευθέρωση ορμονών. Διεγείρονται τα επινεφρίδια προκαλώντας την απελευθέρωση κατεχολαμινών, στις οποίες ανήκει η αδρεναλίνη και η νοραδρεναλίνη. Η ποικιλία των αντιδράσεων που προκαλεί η αδρεναλίνη αποβλέπει στην αντιμετώπιση ενός εχθρού ή μιας απειλής. Για παράδειγμα, με τη μυδρίαση οξύνεται η όραση στο σκότος και περιορίζεται η πλευρική όραση (εστίαση στον εχθρό), ενώ η ανόρθωση των τριχών αυξάνει την ευαισθησία σε δονήσεις και  τον όγκο του σώματος (στα ζώα) με την ελπίδα ότι θα φοβηθεί ο εχθρός. 

Σε διανοητικό επίπεδο, η αδρεναλίνη περιορίζει τον ορθολογικό τρόπο σκέψης, επιτρέποντας έτσι την εκδήλωση περισσοτέρων πρωτόγονων αντιδράσεων, αφού κατά την αντίδραση μάχης ή φυγής υπάρχει συνήθως περισσότερη ανάγκη δράσης παρά σκέψης.

Αναλυτικότερα η ανωτέρω κατάσταση οδηγεί σε αύξηση του καρδιακού ρυθμού, της αρτηριακής πίεσης και του ρυθμού αναπνοής. Αυτές οι αλλαγές συμβαίνουν λόγω της ενεργοποίησης υποδοχέων που βρίσκονται:
α) σε αιμοφόρα αγγεία, προκαλώντας συστολή σε αυτά, με αποτέλεσμα η αρτηριακή πίεση να αυξάνεται και
β) στην καρδιά, όπου προκαλούν επιτάχυνση της λειτουργίας της και παραγωγή αισθήματος δυνατού κτυπήματος στο στήθος, γνωστό ως ταχυπαλμία.
Επίσης, ενεργοποίηση υποδοχέων στο δέρμα προκαλεί ανόρθωση τριχών (ανατριχίλα), ενώ ενεργοποίηση υποδοχέων στα σπλάχνα, προκαλεί τα ανησυχητικά γαστρικά συναισθήματα που όλοι αντιλαμβανόμαστε ως στρες (Stress). Αυτές οι αλλαγές συμβαίνουν για να μας προετοιμάσουν να δώσουμε μάχη ή να τραπούμε σε φυγή και να συγκεντρώσουμε το αίμα στα όργανα ζωτικής σημασίας δηλαδή στους μυς και στον εγκέφαλο. Μετά την απειλή, το σώμα χρειάζεται περίπου 20 έως 60 λεπτά για να επιστρέψει στα προ-διέγερσης επίπεδα.
Ο καρδιακός ρυθμός είναι υπεύθυνος για την απόδοση της σωματικής κινητικότητας! Σε κατάσταση καρδιακής ηρεμίας (60-80 bpm) ο άνθρωπος έχει Λεπτές Κινητικές Δεξιότητες (Fine Motor Skills) και Σύνθετες Κινητικές Δεξιότητες (Complex Motor Skills)!

Σε κατάσταση άνω των 115 bpm φθίνουν οι Λεπτές Κινητικές Δεξιότητες.

Σε κατάσταση άνω των 145 bpm φθίνουν οι Σύνθετες Κινητικές Δεξιότητες.

Σε κατάσταση άνω των 175 bpm ενεργοποιούνται οι Αδρές Κινητικές Δεξιότητες (Gross Motor Skills) ο εγκέφαλος συνήθως καταφεύγει σε 4 γενικές κινήσεις όπου είναι εξοικειωμένος και ενεργοποιείται ο μηχανισμός μάχης ή φυγής του οργανισμού (Fight, Flight or Freeze Syndrome).

Η ιδανική κατάσταση για μαχητική απόδοση σε καταστάσεις επιβίωσης είναι 115-145 bpm!

Η Ακαδημία Μαχητικής Τεχνολογίας Jeet Kune Do βρίσκεται στην Αθήνα, στην διεύθυνση: Δήλου 9, (κάθετα στην Φορμίωνος, σύνορα Βύρωνα-Καισαριανής).  

Εύκολη πρόσβαση από το κέντρο της Αθήνας με το λεωφορείο 732 (Αγ. Φανούριος - Ακαδημία - Ζωοδ. Πηγή) (στάση 9η Φορμίωνος).

Επίσης πρόσβαση με την τοπική Δημοτική Συγκοινωνία του Δήμου Βύρωνα με το λεωφορείο 10 (Καρέας - Ντάνκαν) και το λεωφορείο 20 (Κουταλάς - Αγ. Λάζαρος) (στάση Φωκαίας). 

Για οδηγίες πως να έρθετε μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τον Google Χάρτη της Ακαδημίας.

Επίσημη ιστοσελίδα της Ακαδημίας: http://www.jkd.gr
Πληροφορίες για ιδιαίτερα μαθήματα: http://www.jkd.gr/privatelessons.html

Το παρόν άρθρο αποτελεί αντικείμενο πνευματικής ιδιοκτησίας και διέπεται από τις εθνικές και διεθνείς διατάξεις περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας. Συνεπώς, απαγορεύεται ρητά η αναδημοσίευση, αντιγραφή, μετάφραση και τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά χωρίς τη ρητή προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του αρθρογράφου!

Πέμπτη, 1 Οκτωβρίου 2015

Εμβιομηχανική και Πολεμικές Τέχνες

Άρθρο του εκπαιδευτή Ευάγγελου Ζορμπά, πληροφορίες www.jkd.gr
Η κατανόηση της ανθρώπινης φυσιολογίας και εφαρμογής μηχανικών αρχών μηχανικής σώματος ή εμβιομηχανικής (Body Mechanics - Biomechanics) είναι απαραίτητα για την εκτίμηση του βέλτιστου τρόπου κίνησης του σώματος, επίτευξη της μέγιστης απόδοσης και ελαχιστοποίηση του κινδύνου τραυματισμού!

Οι 3 νόμοι της κίνησης του Νεύτωνα
Ο νόμος της αδράνειας
Ένα αντικείμενο σε ηρεμία τείνει να μείνει σε κατάσταση ηρεμίας και ένα αντικείμενο σε κίνηση τείνει να μείνει σε κίνηση (εκτός αν εφαρμοστεί εξωτερική δύναμη π.χ. τριβή ή βαρύτητα).

Ο νόμος της επιτάχυνσης
Μια δύναμη που ασκείται σε ένα σώμα προκαλεί επιτάχυνση ανάλογη της δύναμης, στην κατεύθυνση της δύναμης, και αντιστρόφως ανάλογη με τη μάζα του σώματος. F = maa = F/m)

Ο νόμος της αντίδρασης
Για κάθε δράση υπάρχει μια ίση και αντίθετη αντίδραση.

Εμβιομηχανική Ανάλυση 4 μεγάλες κατηγορίες:
1. Σταθερότητα (stability)
2. Μέγιστη Προσπάθεια (maximum effort)
3. Γραμμική ή Μεταφορική Κίνηση (linear motion) και
4. Περιστροφική κίνηση (angular motion)

Κέντρο Μάζας (Βάρους) - Center Of Mass (COM)
*Το σημείο, σε ένα αντικείμενο, όπου η μάζα του είναι εξισορροπημένη
*Το σημείο στο οποίο το αντικείμενο θα ισορροπούσε πάνω σε μια μικρή βάση
*Σημαντικό για τη σταθερότητα
*Σημαντικό για την κίνηση 
*Μια δύναμη διαμέσου του COM -> γραμμική κίνηση 
*Μια δύναμη σε απόσταση από το COM -> Περιστροφική κίνηση

Σταθερότητα (Stability)
*Η κάθετος από το COM περνά από τη βάση
*Η σταθερότητα αυξάνεται με:
• Μεγαλύτερη βάση στήριξης
• Κέντρο βάρους πιο κοντά στη βάση
• Μεγαλύτερη μάζα

Μέγιστη Προσπάθεια (Maximum Effort)
*Παραγωγή της μέγιστης δύναμης
•Απαιτείται η χρήση όλων των δυνατών κινήσεων των κλειδώσεων οι οποίες συνεισφέρουν στο στόχο
*Παραγωγή της μέγιστης ταχύτητας
• Απαιτείται η χρήση όλων των κλειδώσεων με τη σειρά
• Μεγαλύτερη -> μικρότερη

Μορφές Κίνησης
Είναι σημαντικό να ξεχωρίσουμε τις δύο διαφορετικές μορφές κίνησης:
*Γραμμική (ή Μεταφορική) κίνηση. Κίνηση σε συγκεκριμένη κατεύθυνση.
*Περιστροφική κίνηση. Κίνηση γύρω από έναν άξονα, η δύναμη δεν δρα μέσω του κέντρου της μάζας, αλλά είναι “εκτός κέντρου” και αυτό οδηγεί σε περιστροφή. Οι περισσότερες ανθρώπινες κινήσεις είναι περιστροφικές, δηλαδή λαμβάνουν χώρα γύρω από έναν άξονα.

Γραμμική Κίνηση (Linear Motion)
*Η κίνηση (του σώματος) γίνεται συνήθως αντίθετα προς την κατεύθυνση της δύναμης που εφαρμόζεται
*Επηρεάζεται από τη βαρύτητα και άλλες δυνάμεις
*Χαρακτηριστικά:
• Η δύναμη επιταχύνει ένα αντικείμενο F = ma
• Όσο μεγαλύτερη η δύναμη που εφαρμόζεται σε ένα αντικείμενο, τόσο μεγαλύτερη η αύξηση της ταχύτητας (δηλαδή η επιτάχυνση)
• Χωρίς κάποια δύναμη υπάρχει διατήρηση της ορμής (momentum) p = mv
*Είναι σημαντικό το εύρος της κίνησης (Range of Motion - ROM). Μεγάλο εύρος κίνησης -> μεγαλύτερη δύναμη

Περιστροφική Κίνηση (Angular Motion)
*Παράγεται από την εφαρμογή μιας δύναμης σε κάποια απόσταση από τον άξονα (υπάρχει ροπή Torque)
*Η ροπή προκαλεί περιστροφή σε ένα αντικείμενο τ = r x F = = |r||F|sin(θ) = I a
a: γωνιακή επιτάχυνση (Δω/Δt)
I: περιστροφική αδράνεια (rotational inertia)
*Αν δεν εφαρμοστεί ροπή, η στροφορμή (angular momentum, L) διατηρείται. L = I ω
I: περιστροφική αδράνεια
ω: γωνιακή ταχύτητα (Δθ/Δt)
*Μαζεμένο σώμα -> μεγαλύτερη γωνιακή ταχύτητα
*Ανοιγμένο σώμα -> μεγαλύτερη περιστροφική αδράνεια -> μικρότερη γωνιακή ταχύτητα
Μοχλοί
1ου είδους μοχλός
Το υπομόχλιο βρίσκεται μεταξύ της δύναμης και του βάρους (Λιγότερη δύναμη).
2ου είδους μοχλός
Το βάρος βρίσκεται μεταξύ του υπομοχλίου και της δύναμης (Λιγότερη δύναμη).
3ου είδους μοχλός
Η δύναμη βρίσκεται μεταξύ του υπομοχλίου και του βάρους (Περισσότερη δύναμη, μεγαλύτερη ταχύτητα και μεγαλύτερο εύρος κίνησης).

Η αρχή της διατήρησης της Ενέργειας
Ενέργεια δεν παράγεται ή καταστρέφεται αλλά μόνο μεταβάλλεται από μια μορφή σε άλλη και παράγει έργο.

Είδη Ενέργειας:
• Δυναμική
• Κινητική
• Μεταφορική
• Περιστροφική
Βαλλιστική Ενέργεια στις Πολεμικές Τέχνες
Μία γροθιά δεν είναι απλώς μία κίνηση του χεριού αλλά η πυγμή είναι το σημείο επαφής για την μεταβίβαση της ενέργειας όλου του σώματος (Center Of Mass - COM) στο σημείο επαφής του αντιπάλου (Connection).
Το χέρι δεν είναι άμεσα συνδεδεμένο στο κέντρο της σωματικής μάζας και για να μεταβιβαστεί η ενέργεια της γροθιάς αποδοτικά στο σημείο επαφής του αντιπάλου χρειάζεται ένα τρίτο απαραίτητο στοιχείο, την δομή (Structure).
Για να μεταβιβαστεί αποδοτικά το κέντρο της σωματικής μάζας για να παραχθεί ενέργεια για το χτύπημα χρειάζεται ένα τέταρτο στοιχείο, την σωστή βάση (Base).
Στο παρακάτω σχήμα παρουσιάζονται οι διάφορες πιθανές συσχετίσεις των κινήσεων του ανθρώπινου σώματος σε λακτίσματα και πυγμαχία...
Η Ακαδημία Μαχητικής Τεχνολογίας Jeet Kune Do βρίσκεται στην Αθήνα, στην διεύθυνση: Δήλου 9, (κάθετα στην Φορμίωνος, σύνορα Βύρωνα-Καισαριανής).  

Εύκολη πρόσβαση από το κέντρο της Αθήνας με το λεωφορείο 732 (Αγ. Φανούριος - Ακαδημία - Ζωοδ. Πηγή) (στάση 9η Φορμίωνος).

Επίσης πρόσβαση με την τοπική Δημοτική Συγκοινωνία του Δήμου Βύρωνα με το λεωφορείο 10 (Καρέας - Ντάνκαν) και το λεωφορείο 20 (Κουταλάς - Αγ. Λάζαρος) (στάση Φωκαίας). 

Για οδηγίες πως να έρθετε μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τον Google Χάρτη της Ακαδημίας.

Επίσημη ιστοσελίδα της Ακαδημίας: http://www.jkd.gr
Πληροφορίες για ιδιαίτερα μαθήματα: http://www.jkd.gr/privatelessons.html

Το παρόν άρθρο αποτελεί αντικείμενο πνευματικής ιδιοκτησίας και διέπεται από τις εθνικές και διεθνείς διατάξεις περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας. Συνεπώς, απαγορεύεται ρητά η αναδημοσίευση, αντιγραφή, μετάφραση και τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά χωρίς τη ρητή προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του αρθρογράφου!