Κυριακή, 4 Μαΐου 2014

Αυτοάμυνα Αυτοπροστασία Πολεμικές Τέχνες

Με τον όρο αυτοάμυνα νοείται οποιαδήποτε μέθοδος στρατηγικής ή τακτικής επιλέγει κάποιο άτομο στην προσπαθειά του να αποφύγει τον κίνδυνο που απειλεί την σωματική του ακεραιότητα. Τα πάντα μπορούν να αποφευχθούν αρκεί να ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε σε κάθε περίπτωση.

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να έχεις υπόψη στην αυτοάμυνα είναι οτι πρέπει να νιώθεις ότι είσαι σημαντικός. Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να σε χτυπήσει ή να σε βλάψει. Έχεις το δικαίωμα να προστατέψεις τον εαυτό σου και να είσαι έτοιμος να παλέψεις για αυτόν. Το δεύτερο πράγμα είναι οτι πρέπει να καταλάβεις ότι το μυαλό σου αποτελεί το πιο πολύτιμο όπλο στην αυτοάμυνα, χρησιμοποιούμε το μυαλό μας να ελέγξουμε τον πανικό και το φόβο, να επιλέξουμε την κατάλληλη λύση για οποιαδήποτε κατάσταση απειλεί τη ζωή μας. Γενικά χρησιμοποιούμε το μυαλό μας να παίρνουμε επιλογές και το να παίρνεις επιλογές αποτελεί σημαντικό κομμάτι της αυτοάμυνας.

Στην αυτοάμυνα υπάρχει η εξής αρχή: Πρέπει να εφαρμόσεις το συντομότερο δυνατό το πιο αποτελεσματικό όπλο του σωματός σου στο πιο ευαίσθητο σημείο του αντιπάλου σου. Μεταξύ των πιο ευαίσθητων σημείων για την αντεπίθεσή σας, σε περίπτωση που σας επιτεθεί κάποιος είναι η βουβουνική χώρα, τα μάτια και το γόνατο. Γενικά μέσα από την αυτοάμυνα μαθαίνουμε κινήσεις για να υπερασπίζουμε τους εαυτούς μας που βασίζονται στο εξής τρίπτυχο:

Aπλότητα - Αμεσότητα - Αποτελεσματικότητα.

Το μόνο στοιχείο το οποίο δε θα πρέπει να ξεχνάτε όταν σας επιτίθεται ένας κακοποιός είναι ότι έχει μόνο ένα πράγμα στο νου του, να σας βλάψει και σπανίως λαμβάνει υπόψη του τι μπορείτε να κάνετε εσείς. Αν οι πράξεις και η συμπεριφορά σας δείξουν αμέσως στον αντίπαλο ότι έχει βρεθεί απέναντι σε κάτι το οποίο δεν περίμενε, το επιθετικό "Εγώ" του θα μειωθεί κατά πολύ και θα αναγκαστεί, είτε να σταματήσει την επίθεση την οποία σχεδίαζε ή ακόμα να τραπεί σε φυγή. 
Στην αυτοάμυνα δεν χρησιμοποιούμε δύναμη ενάντια στην δύναμη, αλλά προσπαθούμε να εκμεταλευτούμε τη δύναμη του άλλου και να εκτρέψουμε την ισορροπία του. Πώς γίνεται αυτό; Eλέγχοντας τρία σημεία κλειδιά (αγκώνες, γόνατα, καρπός). Όταν ελέγχουμε αυτά, αυτομάτως μπορούμε να ελέγξουμε το σώμα του επιτιθέμενου.

Θα ερωτηθεί κάποιος οτι όλα αυτά ωραία ακούγονται, όμως βγαίνουν στην πράξη σε πραγματικές συνθήκες όπου η αδρεναλίνη έχει φθάσει στα ύψη; H απάντηση είναι καταφατική, εφόσον έχει προηγηθεί κάποιος κύκλος μαθημάτων που αφορά την αυτοάμυνα και κάποιες συγκεκριμένες κινήσεις έχουν αυτοματοποιηθεί από τον ασκούμενο μέσα από την πράξη του σε ρεαλιστικές καταστάσεις επίθεσης. Με λίγα λόγια η επανάληψη είναι μητέρα της μάθησης. Για να σταθεροποιηθεί μια γνώση, να εδραιωθεί μια τεχνική και να τελειοποιηθεί μια δεξιότητα, πρέπει οπωσδήποτε να εμπεδωθούν με την επανάληψη και την άσκηση. 

Είναι καλό να αναφέρουμε ότι κάθε δεξιότητα έτσι και κάθε τεχνική αυτοάμυνας για την εκμάθηση και αυτοματοποίησή της περνά από τα εξής 3 στάδια:

-αρχικό/γνωστικό στάδιο (προφορική εξήγηση δεξιότητας, επίδειξη δεξιότητας, προσπάθεια αρχικής εκτέλεσης και δημιουργίας κινητικού προγράμματος, η διάρκεια του σταδίου εξαρτάται από την ικανότητα, άλλες κινητικές εμπειρίες του κάθε ατόμου).

-ενδιάμεσο/συνειρμικό στάδιο (ο ασκούμενος κατανοεί τι πρέπει να κάνει και το εξασκεί, τελειοποίηση κινητικού προγράμματος, βελτίωση ταχύτητας, ακρίβειας, συγχρονισμού).

-τελικό/αυτόνομο στάδιο (αυτοματοποίηση της κίνησης).

Με τον όρο κινητικό πρόγραμμα αναφερόμαστε σε γνωστές και καλά αφομοιωμένες κινήσεις ή σειρές κινήσεων και ασκήσεων στον εγκέφαλο του κάθε ανθρώπου.
Υπάρχουν περιπτώσεις που μπορεί κάποιος να μας βρίσει στο δρόμο, σταματημένος μέσα στο αμάξι περιμένοντας να ανοίξει το φανάρι κλπ, η αντίδραση από την μεριά μας είναι η αποκλιμάκωση και όχι η κλιμάκωση της κατάστασης, δηλαδή με αδιαφορία και γενικά με την "γλώσσα του σώματος" δείχνουμε ότι δεν ερχόμαστε σε αντιπαράθεση και αφήνουμε την "φλόγα" να σβήσει μόνη της μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Μην ξεχνάμε οτι το μεγαλύτερο ποσοστό για να μεταφέρουμε ένα μήνυμα σε κάποιον μεταδίδεται συνήθως μέσω εξωλεκτικής επικοινωνίας (π.χ. στάση σώματος, χειρονομίες, εκφράσεις προσώπου) και όχι μέσω λεκτικής.

Σε ότι αφορά την αποτελεσματικότητα της αποστολής ενός μηνύματος γίνεται με τους εξής τρόπους: 7% με λέξεις, 55% με τη γλώσσα του σώματος και 38% με παραγλωσσικά στοιχεία. Σκεφτείτε όταν είμαστε θυμωμένοι προσπαθούμε να το κρύψουμε και να το ελέγξουμε, αλλά τις περισσότερες φορές μας προδίδει μια σφιγμένη γροθιά ή ο τόνος της φωνής μας.

Όσο αφορά την άμυνά μας σε κάποιον που είναι οπλισμένος π.χ. μαχαίρι, ο καλύτερος και ασφαλέστερος τρόπος αντιμετώπισης ενός αντιπάλου με μαχαίρι είναι η αποφυγή εμπλοκής στη μάχη με κάθε τρόπο και μέσον φυγή από τον τόπο του περιστατικού πριν αυτό εκδηλωθεί!

Αν η αποφυγή της εμπλοκής είναι αδύνατη, χρησιμοποιήστε κάθε αντικείμενο που είναι κοντά σας και που μπορεί να λειτουργήσει αμυντικά ή επιθετικά (καρέκλα, τραπέζι, πέτρα κ.α) ή αν αυτό είναι αδύνατο χρησιμοποιήστε αντικείμενα που τυχόν έχετε μαζί σας (ομπρέλα, τσάντα, κλειδιά κλπ.) ή ακόμα και αντικείμενα που φοράτε (ζώνη, σακάκι κλπ.).

Τέλος θα ήταν χρήσιμο να αναφέρουμε ότι σημαντικός κρίκος στην αλυσίδα, όσον αφορά την εκμάθηση του ασκούμενου να μάθει να προστατεύει τον εαυτό του μέσα από μαθήματα αυτοάμυνας, παίζει αναμφισβήτητα ο δάσκαλος της αυτοάμυνας. Ο οποίος εκτός από τα μέσα-υλικά που μπορεί να χρησιμοποιήσει στα μαθήματα πάντα πρέπει να έχει στο νου του τις εξής βασικές αρχές διδασκαλίας:

-η αρχή της ποικιλίας

-η αρχή της εξατομίκευσης (η διδασκαλία πρέπει να προσαρμόζεται στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε ασκούμενου).

-η αρχή της επαγωγής και της παραγωγής (η διδασκαλία θα πρέπει να κατευθύνεται κλιμακωτά από το γνωστό στο άγνωστο, από το απλό στο σύνθετο, από το εύκολο στο δύσκολο).

-η αρχή της ενίσχυσης και της θετικής προσδοκίας (ο δάσκαλος ενισχύει θετικά την προσπάθεια των ασκούμενων με την επιδοκιμασία του, καθώς δεν υποτιμά και αποθαρρύνει τον ασκούμενο, αλλά ενισχύει την αυτοαντίληψη και την αυτοπεποίθησή του), ο δάσκαλος είναι εκείνος που θα συντελέσει στη δημιουργία της θετικής ή της αρνητικής αυτοεικόνας του ασκούμενου. Με λίγα λόγια χαμηλή αυτοπεποίθηση - αρνητικές σκέψεις, υψηλή αυτοπεποίθηση - θετικές σκέψεις, άρα ιδανική ψυχολογία είναι η αναγνώριση των ηττοπαθών αρνητικών σκέψεων και η αντικαταστασή τους με θετικές. Σύμφωνα με την αθλητική ψυχολογία δεν είναι τα πράγματα που μας ενοχλούν, αλλά ο τρόπος με τον οποίο τα βλέπουμε και τα αντιμετωπίζουμε καθώς και οι ιδέες που έχουμε για αυτά.

Πρέπει να θυμόμαστε οτι αν μας παρουσιαστεί κάποια δύσκολη κατάσταση που απειλεί τη ζωή μας, αυτό που επιβάλετε να πράξουμε είναι να σκεφτούμε το τι πρέπει να κάνω και όχι το τι δεν πρέπει να κάνω για να αντιμετωπίσω τον εκάστοτε κίνδυνο, γιατί βάζοντας την λέξη ΔΕΝ στο μυαλό μας, που παραπέμπει σε αρνητικές σκέψεις και έννοιες, συνήθως μπλοκάρει ο εγκέφαλος και δεν μπορούμε να δράσουμε άμεσα και αποτελεσματικά σε μια κατάσταση κινδύνου.

Συμβουλές αυτοάμυνας:
1. Περπατάτε στο δρόμο γρήγορα.
2. Κοιτάτε τον αντίπαλο σταθερά στα μάτια.
3. Αντιδράστε ψύχραιμα.
4. Μην πετάτε αντικείμενα άσκοπα.
5. Μην φωνάζετε υστερικά.
6. Μη λέτε "βοήθεια" ή φράσεις που δείχνουν φόβο αλλά φωνάξτε "φωτιά".
7. Χτυπάτε γρήγορα, ακαριαία, δυνατά και μόνο σε ευάλωτα σημεία.
8. Αμυνόμαστε με σκοπό να ελευθερωθούμε και να φύγουμε.
9. Σε περίπτωση λεκτικής επίθεσης, δεν βρίζουμε ποτέ αλλά απαντάμε με χιούμορ ή καθόλου.
10. Δε μπαίνουμε στο παιχνίδι των ερωτήσεων και απαντήσεων.
11. Σε περίπτωση επίθεσης μέσα στο σπίτι:
α) να είστε προς την πόρτα ή κοντά σε μπαλκόνι ή παράθυρο για να φωνάξετε,
β) να μην τα χάσετε, αλλά ενώ τον κοιτάτε να ψάξετε με κλεφτές ματιές κάποιο πρόχειρο αντικείμενο, ώστε να τον χτυπήσετε και να φύγετε γρήγορα προς τη πόρτα.
12. Τα κλειδιά του αυτοκινήτου κατάλληλα τοποθετημένα στο χέρι σας, ένα στυλό, μία πέτρα, ένα ξύλο είναι πάντα χρήσιμα σε μια βόλτα σε απομονωμένα μέρη.
13. Σε σεξουαλική παρενόχληση στα μέσα μαζικής μεταφοράς ή σε κλειστό χώρο, πατήστε δυνατά στο πόδι τον δράστη ή γελοιοποιήστε τον.
14. Σε περίπτωση που σας ακολουθήσει κάποιος το βράδυ:
α) περπατάμε σταθερά και χωρίς να δείχνετε φόβο ή τρόμο,
β) πηγαίνετε σε φωτεινά σημεία του δρόμου,
γ) βγάλτε τα κλειδιά του σπιτιού σας και κρατήστε τα στο χέρι σαν όπλο.
Η Ακαδημία Μαχητικής Τεχνολογίας Jeet Kune Do βρίσκεται στην Αθήνα, στην διεύθυνση: Δήλου 9, (κάθετα στην Φορμίωνος, σύνορα Βύρωνα-Καισαριανής).  
Εύκολη πρόσβαση από το κέντρο της Αθήνας με το λεωφορείο 732 (Αγ. Φανούριος - Ακαδημία - Ζωοδ. Πηγή) (στάση 9η Φορμίωνος). 
Επίσης πρόσβαση με την τοπική Δημοτική Συγκοινωνία του Δήμου Βύρωνα με το λεωφορείο 10 (Καρέας - Ντάνκαν) και το λεωφορείο 20 (Κουταλάς - Αγ. Λάζαρος) (στάση Φωκαίας). 

Για οδηγίες πως να έρθετε μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τον Google Χάρτη της Ακαδημίας.

Επίσημη ιστοσελίδα της Ακαδημίας: http://www.jkd.gr
Πληροφορίες για ιδιαίτερα μαθήματα: http://www.jkd.gr/privatelessons.html